Ako sa nestratiť alebo ako nájsť cestu?

Príbeh Janka a Marienky (systém práce). Stalo sa ti už niekedy, že si sa len tak tupo díval do steny, keď si sedel za stolom aj napriek hromade úloh, ktorá na teba čakala? Nevedel si, čo máš robiť skôr? Bol si stratení? … Ver, že v tom nie si sám.

Skúsme sa spolu zamyslieť nad tým, čo by sme mali robiť v takejto situácii. V prvom rade, by sme si v tom mali spraviť poriadok, systém práce. Mali by sme dobre vedieť koľko vecí/aktivít/úloh máme splniť. Keď vieme, čo a dokedy to musíme spraviť, mali by sme sa zamyslieť nad dôvodom prečo to vlastne robíme. Ak poznáme dôvod a rozumieme prečo to robíme, už stačí len jediné – začať.

Každý z nás má svoj vlastný spôsob ako plní úlohy. Niekto si prácu systematicky rozloží, iný čaká až na deadline, no aj tak musí byť práca nakoniec hotová. Všetci by sme ale mali mať niečo spoločné, a to niečo je systém práce. Ak si v chaose nájdeme cestu, nestratíme sa.  

Na čo treba myslieť, keď chceme vytvoriť systém:

  • Čo chcem?

Základ je dobre a jasne napísaná úloha, nestačí ju mať len v hlave. Keď si napíšete na papier všetko, čo musíte spraviť, už to nezabudnete. Po splnení konkrétnej úlohy si ju zo zoznamu vyškrtnete a aj vaša hlava bude vedieť, že ste to zvládli a môžete sa posunúť ďalej.

  • Čo potrebujem?

Stanovte si priority. Zistite, čo potrebujete stihnúť najskôr a čo má ešte čas. Určite si, čo potrebujete k tomu, aby ste úlohy splnili a kde to zoženiete. Často rekapitulujte, aby ste vedeli, čo ste už stihli a čo vám ešte chýba.

  • Ako to spravím?

Keď máte naplánované čo idete robiť, kedy to má byť hotové a aj to, čo k tomu potrebujete, môžete sa pustiť do realizácie. Úlohu, ktorej sa idete práve teraz venovať si rozdeľte na menšie časti tak, aby ste v nich mali prehľad. Postupne na nich pracujte a robte si prestávky.

Systematickým prístupom sa z vášho chaosu stane poriadok a aj vy nájdete cestu von z lesa ako Janko a Marienka.

Autor: Dominika Hriníková

Written by