rozhodovanie

Rozhodovanie v športovom klube

Človek, ktorý dokonale pozná formu všetkých hráčov v lige, vie o každom zranení, má názor na každú prestupovú špekuláciu. Ten, ktorý nepovie krivého slova na svojho obľúbený klub, či hráča. Ten, ktorý prežíva rovnakú (ak nie väčšiu) radosť z gólu svojho obľúbeného hráča. A taktiež ten, ktorý má vždy posledné slovo v športovej debate. Ak sa v tejto charakteristike aspoň trochu vidíš, si pravý športový fanúšik. Nemyslíš, že by si dokázal športovému trénerovi poradiť (podporiť rozhodovanie), ktorého hráča poslať na ihrisko? Čo ak ti poviem, že by ti to aj malo byť umožnené?

Čítaj ďalej a dozvieš sa, o reálnych príkladoch zapojenia fanúšikov do riadenia hry, ale dozvieš sa aj, prečo je vhodné niečo také urobiť.

Naozaj môže fanúšik manažovať dianie na ihrisku?

Ako baseballhall.org opisuje, už v roku 1951 vtedajší St. Louis Browns (klub hlavnej baseballovej ligy v USA – MLB) usporiadal kontroverznú promočnú akciu ‚Grandstand Mangers Day‘, na ktorej sa viac ako tisíc fanúšikov stalo na jeden deň manažérmi klubu. Hneď na začiatku hry fanúšikovia zasiahli a rozhodli o hráčskej zostave. To je však len začiatok. Fanúšikovia boli vybavení áno/nie kartami, pomocou ktorých odpovedali na otázky vedenia klubu, ako „pošleme nadhadzovača na rozcvičku?“. Následne sa demokraticky rozhodlo podľa väčšiny hlasov. Browns túto hru v promočnej akcií prekvapivo vyhrali.

Neskôr, v roku 2006, Schaumburg Flyers (klub nezávislej Severnej ligy bejzbalu v USA) posunuli zapojenie fanúšikov do hry na nový level. V prvej polovici sezóny rozhodoval na ihrisku tréner, v druhej polovici sezóny moc prebrali fanúšikovia hlasovaním prostredníctvom online fóra, kde mohli rozhodnúť o rotácii nadhadzovania, poradí odpalov a pozíciách, ktoré bude každý hráč hrať počas zápasu. Výsledky boli zmiešané, keďže návštevnosť sa síce zvýšila o 15 percent, ale tím skončil na poslednom mieste v druhej časti ligy. Problémom bol chýbajúci filter, resp. zábrana, ktorá by povolila prístup k hlasovaniu len fanúšikom. Takto mohol o hlasovaní rozhodovať ktokoľvek, dokonca aj fanúšik rivalských tímov. Výsledkom bolo, že mnohí hráči hrali mimo svojej pozície a začali prehry. Viac sa môžeš dočítať vo vedeckej publikácií tu.

rozhodovanie

Rozhodovanie ako koncept zaradenia fanúšikov do zápasov

Koncept zaradenia fanúšikov do riadenia zápasov sa pretavil do modernej formy v roku 2017, kedy vznikla profesionálna liga amerického futbalu ‚Fan Controlled Football‘ (FCF). Celá marketingová komunikácia je prispôsobená na typického používateľa platformy Twitch, kde sa zápasy aj naživo vysielajú. Či už ide o jazyk a využívanie hráčskeho slangu, o vizuály (font, farby, grafický štýl), alebo o využívané komunikačné kanály (Discord, TikTok), všetko je súčasťou stratégie vybudovania silnej fanúšikovskej základne mladej generácie. Dokonca sa hrá aj na menšom ihrisku, čo prispieva k zvýšeniu dynamiky hry, čo tomuto segmentu vyhovuje. Fanúšikovia rozhodujú každý týždeň o drafte hráčov, ale rozhodujú aj počas zápasov o taktike hry. Hlasovanie prebieha vždy na Twitch streame.

Prečo dáva zmysel zapojiť fanúšika do riadenia športového klubu?

Fanúšik má svoje špecificky vedecky definované črty. Spravidla je klubu oddanejší, prispôsobuje mu svoj životný štýl, je ochotný utratiť viac peňažných prostriedkov na merchandise, či lístky, zhromažďuje informácie, ktoré potrebuje na udržanie akéhosi sociálneho statusu fanúšika. Inými slovami, pociťuje povinnosť vedieť o klube čo najviac, aby dokázal ostatným, že je fanúšik. Z toho vyplýva aj potreba prejaviť svoj názor, preto je možné, že sa to udeje napríklad na sociálnych sieťach. A keďže si takýto fanúšik prečíta každý existujúci zdroj, môžeš si byť istý, že jeho informácie sú pravdivé.

Fanúšik je jednoducho emocionálne spätý s klubom, každé víťazstvo mu zlepší deň, každá prehra mu nedá pokojne spať. Ako využiť jeho znalosti a ako posunúť tento vzťah na nový level, aby bol fanúšik ochotný utratiť ešte viac peňazí? Jeho zapojením do rozhodovania. Teoreticky by sa mala dosiahnuť win-win situácia. No všetko musí byť regulované a nastavené rovnovážne. Ak by napríklad Twitch komunita dostala plnú moc nad rozhodovaním o dianí, hrozil by rozpad celej koncepcie hry, nastala by anarchia. No ani tu nejde o zapojenie len pravých fanúšikov do hry. Možno by mal existovať akýsi filter, aby o dianí rozhodovali len skutoční fanúšikovia daného klubu. Je dobré mať na pamäti, že v systéme bez filtra môžu rozhodovať aj fanúšikovia iných klubov, teda v ich záujme by mohla byť sabotáž klubu, ako tomu mohlo byť aj v spomínanom prípade Schaumburg Flyers.  

Jedna vec je zapojiť fanúšikov do existujúcich profesionálnych líg so zabehnutým systémom (zmysluplné prispôsobenie koncepcie systému je náročné), druhá vec je vytvoriť úplne nový systém, resp. ligu, a prispôsobiť ju koncepcii, ako tomu bolo v prípade FCF.

Čo si teda z tohto možno vziať?

Každý športový manažér by si mal uvedomiť, že fanúšikovia sú kľúčovou zainteresovanou stranou ich klubu. Zážitok z hry by mal byť budovaný práve pre tento segment, keďže práve v tomto segmente sa skrýva veľká časť ziskov, ktoré by mali byť taktiež dlhodobo udržateľné, keďže fanúšik je emocionálne s klubom spätý. Keďže fanúšikovia túžia po bližšom vzťahu s klubom, ich zapojením do riadenia sa dosiahne práve prehĺbenie vzájomného vzťahu. Vymyslieť realizovateľnú koncepciu, ktorá by fungovala v existujúcich systémoch športových líg je náročné. Práve preto je možno budúcnosťou vznik nových druhov líg, akou je práve FCF.

Ak ťa téma zaujala, môžeš sa oblasti športového manažmentu venovať aj na FRI v odbore Manažmentu na rôznych predmetoch, alebo si aj u nás môžeš zvoliť tému záverečnej práce v tejto oblasti. Ak stále váhaš, kam sa ubrať po strednej škole, potom ti odporúčam prečítať si názory našich študentov na štúdium Manažmentu na FRI. Pridaj sa k spokojným študentom a #budmanazer!

Written by