Umelá inteligencia (ďalej už len „UI“) sa už teraz začína prejavovať v mnohých odvetviach. Prvé povolania, ktoré boli zasiahnuté UI, boli založené na vykonávaní úloh, ako je výroba automobilov alebo poskytovanie stravovacích služieb. V súčasnosti UI začína ovplyvňovať aj povolania, ktoré sú založené na riešení problémov, ako je účtovníctvo.
Posledná fáza vplyvu UI pravdepodobne príde v kreatívnych odvetviach. Spustenie aplikácie ChatGPT od spoločnosti OpenUI v novembri 2022 vyvolalo v oblasti digitálneho marketingu diskusiu o tom, ako by UI mohla zmeniť toto odvetvie.
Niektorí odborníci sa obávajú, že UI by mohla nahradiť vysoko žiadané pracovné miesta, ako sú vývojári alebo copywriteri. Iní veria, že UI bude mať pozitívny vplyv na digitálny marketing tým, že umožní marketérom automatizovať úlohy, robiť presnejšie predpovede a personalizovať kampane.
V každom prípade UI necháva priestor pre množstvo otázok. Avšak predtým, ako sa do toho pustíme, poďme sa porozprávať o tom, čo je UI a ako sa dá využiť v marketingu.
UI je technológia, ktorá umožňuje strojom vykonávať úlohy, ktoré zvyčajne vyžadujú ľudskú inteligenciu, ako je vizuálna vnímanie, rozpoznávanie reči, rozhodovanie a porozumenie jazyku.
Aby UI mohla fungovať efektívne, je dôležité ju správne naviesť. To znamená poskytnúť jej správne dáta a pokyny. Napríklad, ak chceme použiť UI na rozpoznávanie obrázkov mačiek, potrebujeme jej poskytnúť veľkú databázu obrázkov mačiek. Ak chceme využiť UI na marketing, musíme jej poskytnúť presné dáta o cieľovej skupine, ako sú jej záujmy a preferencie.
V blízkej budúcnosti bude zručnosť „navádzania“ pre marketingových profesionálov čoraz dôležitejšia. Ako sa UI bude ďalej rozvíjať, bude schopná vykonávať čoraz zložitejšie úlohy. Marketéri, ktorí budú vedieť UI správne naviesť, budú mať konkurenčnú výhodu.
Z tohto dôvodu, aj keď sú nástroje ako ChatGPT určené na revolúciu v marketingovom svete a znižovanie množstva práce, ktorú musíme každý deň vykonávať, stále potrebujú mať správne množstvo dát a veľa príkladov toho, čo presne od nich potrebujeme.
Napríklad, aby UI mohla vytvoriť efektívnu marketingovú kampaň, potrebuje vedieť, kto je jej cieľovou skupinou. UI môže poskytnúť cenné informácie o cieľovej skupine, ale nemôže nahradiť ľudské pochopenie toho, kto táto skupina je. Marketéri potrebujú kombinovať ľudské znalosti s možnosťami UI, aby mohli vytvoriť kampane, ktoré sú skutočne relevantné pre ich cieľovú skupinu. Marketéri, ktorí dokážu spojiť hlboké znalosti v ich odbore s možnosťami UI, budú tí, ktorí budú schopní vytvoriť mimoriadne úspešné kampane s menšou námahou a omnoho rýchlejšie ako ktokoľvek iný.
Obrázok 1. Vytváranie efektívnych marketingových kampaní za využitia umelej inteligencie
Existuje viacero oblastí, v ktorých dokáže byť UI nápomocná v marketingu:
1. Ako UI pomáha marketérom pochopiť správanie spotrebiteľov
Jedným z najdôležitejších úloh pre marketérov je správne pochopiť správanie spotrebiteľov. UI hrá dôležitú úlohu pri podpore marketingových pracovníkov pri zhromažďovaní osobných informácií online. UI môže napríklad zhromažďovať údaje o tom, čo ľudia hľadajú, prezerajú a kupujú online. Tieto údaje môžu poskytnúť marketérom cenné informácie o tom, čo ich cieľovú skupina zaujíma, čo potrebuje a čo ju motivuje.
Napríklad UI môže marketérom pomôcť identifikovať nové trendy, ktoré môžu využiť vo svojich kampaniach. Môže im tiež pomôcť lepšie pochopiť, ako ich cieľová skupina reaguje na ich marketingové správy. S nástrojmi ako Scuba môžu marketéri zhromažďovať a analyzovať osobné online údaje ľudí v reálnom čase. To im umožňuje rýchlo reagovať na zmeny v správaní spotrebiteľov.
2. Ako UI personalizuje obsah v marketingu
UI môže nielen pomôcť predajcom pochopiť potreby a správanie spotrebiteľov, ale tiež môže tieto informácie špecifikovať pre jednotlivcov a potom personalizovať tvorbu obsahu. UI môže analyzovať údaje o zákazníkoch, ako sú ich záujmy, správanie a nákupné zvyky. Tieto údaje môžu byť použité na generovanie personalizovaných odporúčaní produktov a služieb.
Napríklad, ak sa zákazník zaujíma o módu, UI môže odporučiť nové produkty, ktoré by sa mu mohli páčiť. Alebo, ak zákazník nedávno navštívil webovú stránku obchodu, UI môže zobraziť reklamu na produkty, ktoré si prezeral.
Personalizácia obsahu môže zvýšiť záujem zákazníkov o marketingové kampane. Môže tiež pomôcť marketérom lepšie porozumieť tomu, čo ich zákazníci chcú a potrebujú.
3. Ako UI marketing predpovedá budúce trendy
UI môže analyzovať sociálne médiá, aby identifikovala populárne trendy. UI môže analyzovať ich obsah, ako sú príspevky, recenzie produktov a hashtagy, aby identifikovala trendy, ktoré sú relevantné pre danú cieľovú skupinu. Tieto trendy môžu pomôcť marketérom pochopiť svojich zákazníkov a predpovedať budúce potreby.
Príkladom môže byť situácia, že UI zistí, že na sociálnych médiách rastie popularita hashtagu #vegan, môže to znamenať, že rastie záujem o vegánsku stravu. Marketéri môžu využiť túto informáciu na vývoj produktov alebo kampaní, ktoré sú zamerané na vegánsku cieľovú skupinu.
Príkladom digitálneho marketingového nástroja, ktorý využíva UI na predpovedanie budúcich trendov je BuzzSumo. Tento nástroj dokáže identifikovať trendy v reálnom čase a môže poskytnúť používateľom cenné informácie o tom, čo je pre ich cieľovú skupinu dôležité.
UI má teda potenciál zmeniť marketing navždy. UI môže pomôcť podnikom zvýšiť efektívnosť svojich marketingových kampaní a dosiahnuť lepšie výsledky. UI môže tiež pomôcť podnikom vytvoriť nové marketingové stratégie, ktoré nie sú dnes možné. Svedčia o tom aj slová výkonného a marketingového riaditeľa spoločnosti Mastercard, Raja Rajammanara,: „Umelá inteligencia bude pravdepodobne celkovo najväčším narušiteľom a podporovateľom marketingu. Z pohľadu marketéra je to splnený sen.“.
Je však dôležité si uvedomiť, že UI nie je zázračný liek. UI môže byť užitočným nástrojom, ale nemá schopnosť nahradiť ľudskú kreativitu a inteligenciu. Podniky, ktoré chcú úspešne používať UI v marketingu, musia mať jasné pochopenie jej možností a obmedzení.