Byť športovým manažérom v dnešnom rýchlo sa meniacom svete prináša so sebou množstvo príležitostí, ale aj výziev a rizík, na ktoré je potrebné reagovať. Jedným z takýchto faktorov je aj globalizácia.
Globalizácia, ktorú urýchlil technologický pokrok, viedla k vzájomnej prepojenosti ekonomík, kultúr a obyvateľstva, prostredníctvom cezhraničného obchodu, čo ovplyvnilo všetky aspekty športu. Dá sa však pozorovať aj recipročné ovplyvňovanie týchto prvkov. Známy taliansky módny návrhár, Giorgio Armani, raz povedal: „Šport bude v globálnej kultúre vždy dôležitý, a preto móda, ako odraz kultúrnych trendov, bude vždy zahŕňať vplyvy športu.“
V oblasti športu je proces globalizácie určený ako ten, ktorý transformuje tradičné športové modely a integruje ich do globálnej ekonomickej a kultúrnej sféry. Tento fenomén prináša so sebou množstvo výhod, avšak súčasne vyvoláva aj problémy spojené s komercializáciou. Šport sa stáva inštitucionalizovaným a stráca niektoré z jeho pôvodných lokálnych charakteristík. O týchto charakteristikách sa môžeš dozvedieť bližšie v tejto publikácii.
Podoba globalizácie športu zahŕňa špecifický spôsob, ako sa riešia problémy spojené so športom na globálnej a lokálnej úrovni. Dnes možno evidovať zvýšený záujem o globalizáciu športu kvôli vzniku profesionálnych šampionátov v mnohých krajinách a medzinárodnému pohybu hráčov. Tento proces transformuje šport do fenoménu globálneho charakteru, ktorý má významný dosah na spoločnosť ako celok.
Globalizácia športu v súčasnosti predstavuje kvalitatívnu zmenu vo svete športu, ktorá smeruje k integrácii a integrite vo všetkých aspektoch ľudského bytia a vedomia. Avšak, reakcie ľudí na tento fenomén sú rozmanité a spôsobujú aj veľkú dávku polarizácie športového prostredia.
Vývoj športových súťaží
Nástup globalizácie posunul športové ligy, tímy a športovcov na celosvetovú scénu, prekonal geografické hranice a zaujal fanúšikovské publikum na všetkých kontinentoch. Veľké športové podujatia, ako sú olympijské hry, majstrovstvá sveta vo futbale a medzinárodné turnaje, sa stali významnou súčasťou kultúry, ktorá priťahuje miliardy divákov na celom svete a zvyšuje komerčný potenciál športu. Tento celosvetový dosah nielen zviditeľňuje športovcov a tímy, ale vytvára aj lukratívne príležitosti na sponzorstvo, vysielacie práva a predaj tovaru v nevídanom rozsahu.
Kultúrna výmena
Významným dôsledkom globalizácie športu je podpora kultúrnej výmeny a rozmanitosti. Keďže športovci z rôznych prostredí súťažia na medzinárodnej úrovni, pôsobia ako kultúrni veľvyslanci a podporujú vzájomné porozumenie a rešpekt medzi národmi. Okrem toho prílev zahraničných hráčov do domácich líg obohacuje športové prostredie a prináša nové herné štýly, stratégie a tradície. Táto kultúrna výmena nielen zvyšuje autenticitu športu, ale podporuje aj inkluzívnosť a toleranciu na celom svete. Skvelým príkladom takejto kultúrnej výmeny sú aj rôzne akademické aktivity, o ktorých sa dozvieš napríklad v tomto článku.
Hospodársky rast a globalizácia
Globalizácia športu viedla aj k pozoruhodnému hospodárskemu rastu, pričom športový priemysel sa stal hnacou silou investícií a expanzie na medzinárodných trhoch. Od sponzorských a vysielacích zmlúv až po rozvoj infraštruktúry a cestovný ruch, aktivity spojené so športom každoročne významne prispievajú ku globálnej ekonomike. Príchod digitálnych platforiem a streamovacích služieb navyše zdemokratizoval prístup k športovému obsahu, čím sa vytvorili nové zdroje príjmov a trhové príležitosti pre zainteresované strany v celom odvetví.
Sumarizácia pozitívnych vplyvov globalizácie
Celkovo sa dá povedať, že globalizácia pomohla v športovom prostredí ku mnohým prístupom, ktoré sú dnes v športovom prostredí považované za úplne bežné. Medzi takéto prístupy možno radiť nasledujúce koncepty:
- Konceptualizácia športovej kultúry ako základného piliera pre rozvoj športového manažmentu, ktorý zahŕňa administratívny, personálny, reputačný, proti-krízový, strategický a udržateľný rozvoj.
- Formulácia konceptu tvorivej športovej osobnosti, ktorá dosahuje excelentné výsledky v športe vďaka kreativite, telesnému rozvoju a inovatívnemu prístupu.
- Rozpracovanie konceptu športového tvorivého myslenia, ktoré umožňuje jednotlivcom dosahovať excelentné výsledky, zvládať výzvy, rásť a dosiahnuť najvyššie športové úspechy.
- Vytvorenie konceptu športového manažmentu, ktorý sa pohybuje od globálnej úrovne k lokálnemu (regionálnemu) zameraniu na úrovni mesta a akademickej inštitúcie.
- Stanovenie hodnôt športového manažmentu a implementácia radikálnych metód a prístupov, s cieľom dosiahnuť psychológiu úspechu, pričom sa kladie dôraz na rozumne stanovené ciele a výsledky.
- Podpora tvorby kreatívnej osobnosti v rámci športového manažmentu, ktorá spočíva v harmonickom spojení telesnej a duchovnej dokonalosti a synergii tela, mysle a inteligencie.
- Podpora vytvárania športovej infraštruktúry, ktorá umožňuje dosiahnutie najlepších výsledkov a bráni odchodu športovcov s vysokým potenciálom do zahraničia.
- Vytvorenie konceptu športového charakteru, ktorý zdôrazňuje silné srdce, vôľu a mentálnu odolnosť šampiónov so zameraním na dosahovanie vysokých športových úspechov.
- Rozpracovanie konceptu zdravého športového národa a stratégie výchovy športových talentov, v súlade s vysokou športovou kultúrou v kontexte Industry 4.0. Viac o tejto téme sa dozvieš v nasledujúcej knihe.
Výzvy a riziká globalizácie
Globalizácia však popri príležitostiach predstavuje pre aktérov odvetvia aj výzvy. Otázky, akými sú kultúrna citlivosť, etické dilemy a geopolitické napätie, môžu skomplikovať operácie na rôznych medzinárodných trhoch. Okrem toho rozdiely v zdrojoch, infraštruktúre a predpisoch môžu brániť spravodlivému rozvoju športu na celom svete. Tieto výzvy však zároveň podnecujú inovácie a spoluprácu, čím podnecujú zainteresované strany k prijatiu udržateľných postupov, vytváraniu strategických partnerstiev a využívaniu technológií na prekonanie prekážok a dosiahnutie pozitívnej zmeny.
Zhrnutie hlavných bodov
V športe, ako aj v podnikaní, je manažér kľúčovou postavou, ktorá musí byť pripravená na výzvy, ktoré prináša globalizácia. Ako športoví manažéri sme svedkami dynamických zmien, ktoré nám prináša technologický pokrok a rastúca medzinárodná súťaž. Ako povedal Giorgio Armani, šport je vždy dôležitý v globálnej kultúre, a preto aj športový manažér musí byť schopný adaptovať sa a integrovať nové technológie a analytické metódy do svojho strategického manažmentu, aby úspešne reagoval na výzvy globalizácie a využil príležitosti, ktoré prináša. Preto neváhaj ani Ty, a ak ešte neštuduješ na Fakulte riadenia a informatiky, študijný program manažment, pošli si prihlášku a #BuďManažér športu.