Práve Steve Jobs 24. januára 1984 predstavil svetu prvý Macintosh a vytvoril nezabudnuteľný zážitok o ktorom sa ešte dlho rozprávalo. Prezentácia Steva Jobsa mala od začiatku do konca presne stanovený scenár a bola bezchybne netrénovaná s dôrazom na dramatickosť.
Apple je americká technologická spoločnosť založená v roku 1976 v Silicon Valley, v kalifornskom meste Cupertino (USA). Hlavným zámerom spoločnosti je výroba a vývoj osobných počítačov Macintosh a ich programového vybavenia, výroba a vývoj smartfónov iPhone, tabletov iPad a predaj hudby, televíznych relácií a filmov prostredníctvom internetového obchodu iTunes Store. Zakladateľmi spoločnosti sú Steve Jobs a Steve Wozniak, ktorí sa spoznali v roku 1971.
Nasledujúce typy od Steva Jobsa pomôžu odlíšiť každú prezentáciu a zaujať publikum.
- Prezentácia nepotrebuje snímky aby zaujala. Dôležité je vcítiť sa do publika a vyraziť im dych. (Steve odprezentoval prvý Macintosh v čase, keď Power Point ani Keynote ešte neexistoval).
- Rozdelenie prezentácie do troch časti. Existuje takzvané “pravidlo troch”, ktoré je jedným z dôležitých nástrojov pri prezentovaní. Vysvetlenie je zakódované v ľudskej mysli, ktorá dokáže sústrediť svoju pozornosť na tri informácie súčasne. (16. februára 2007 Steve Jobs publiku oznámil, že počas prezentácie budú predstavené tri nové produkty).
- Príprava. Dobrá príprava prezentácie poskytne pocit pripravenosti, vyrovnanosti a kľudu. (Prezentácia Steva Jobsa mala od začiatku do konca presne stanovený scenár a bola bezchybne natrénovaná).
- Reč tela. Základom je vášeň. (Steve vyžaroval vášeň pre vec z každej bunky svojho tela).
- Materiál pre publikum. Názorná ukážka produktov poslucháčov zaujme a vtiahne do deja. (Steve Jobs počas prezentácie vytiahol kancelársku obálku, a povedal: „Je taký tenký, že sa zmestí do jednej z obálok“ A vytiahol z tej obálky nový MacBook Air).
- Na problém riešenie. Prezentácia by mala priniesť riešenie na problém poslucháča. (Pri predstavovaní iTunes Store Steve Jobs uviedol rôzne problémy ľudí, ako: zlá kvalita piesni, krádež a pod. na ktoré priniesol riešenie v podobe rýchleho a spoľahlivého sťahovania piesní za 0,99 centov / pieseň).
- Minimalistický dizajn. Jednoduchá vizualizácia a obrázky namiesto dlhých a nudných textov podporia hlavnú myšlienku. (Prezentácie od Steva Jobsa sú minimalistické, obsahujú zväčša iba fotografie doplnené faktami alebo názvom produktov).
Rady a tipy na záver:
- prezentácia nepotrebuje vždy “slajdy”, dôležité je zaujať publikum,
- je vhodné predstaviť tri fakty, výhody, informácie alebo riešenia,
- dostatočný čas na prípravu,
- dôraz na reč tela je kľúčová,
- materiál pre publikum je plus,
- komunikácia s obecenstvom je nevyhnutná,
- na problémy poslucháčov nájdite riešenie,
- na detailoch záleží.
Prezentačné zručnosti sa vyučujú aj v rámci Manažmentu na Fakulte riadenia a informatiky a predstavujú kľúčovú zručnosť každého dobrého manažéra.
[Autor: Martin Latka]