Nikto nie je rodený líder, nakoľko odborné poznatky sa musíme naučiť a emocionálne zručnosti je potrebné rozvíjať. Tzv. „soft skills“ síce napomáhajú rozvoju organizácie, ale ich posilňovanie je veľmi náročné. Manažment by nemal byť v rámci sociálnej stránky iba o analýzach, ale aj o emóciách.
Gary Vaynerchuk je úspešný podnikateľ, ktorý svoje skúsenosti publikoval v knihe Dvanásť a pol. Vodcovské zručnosti odporúča budovať a zlepšovať na základe 13 zložiek. Prečo je v teda názve iba číslo dvanásť a pol?
Dvanásť a pol
Vaynerchuk pri svojej koncepcii vyzdvihuje silu tzv. mäkkých pracovných zručností v oblasti emocionálnej inteligencie, správania, komunikácie a regulácie emócií v medziľudských vzťahoch. Ich rozvoj je náročný, nakoľko sa s nimi nerodíme, ale v priebehu života ich musíme získať učením a tréningom, t. j. využívaním v praxi.
Úspech manažmentu v aktuálnom 21. storočí nezávisí iba na mäkkých zručnostiach, ktoré tvoria jadro konkurenčnej výhody zamestnancov. Nevyhnutnou je ich kombinácia s tvrdými zručnosťami. Napríklad v podobe schopnosti kvalitne analyzovať zozbierané dáta. S rozvojom informačno-komunikačných technológií či Big data, tak práve aktívne počúvanie a empatia predstavujú zložky, ktoré nikdy nebude môcť nahradiť umelá inteligencia.
Pri danej koncepcii od Vaynerchuka je zároveň dôležitým aspektom čas. V rámci každej sekundy, minúty či hodiny nášho života by sme mali využiť 12 prvkov podľa stavu konkrétnej situácie. Medzi tieto prvky patria:
- vďačnosť,
- sebauvedomenie,
- zodpovednosť,
- optimizmus,
- empatia,
- láskavosť,
- húževnatosť,
- zvedavosť,
- trpezlivosť,
- presvedčenie,
- pokora,
- ctižiadosť.
Posledným prvkom je úprimnosť, ktorú však hodnotí iba ako polovičnú zložku, nakoľko obsahuje pozitívny i negatívny aspekt. Spoločne je tak 12,5 odporúčaných prvkov emocionálneho dosiahnutia úspechu.
Súhrn odporúčaných prvkov
- Úspešný manažér je vďačný za každú príležitosť, ktorú dostane, nielen tú, ktorú maximálne zužitkuje.
- Sebauvedomenie znamená vedieť si priznať vlastné chyby a poučiť sa z nich.
- Manažér je zodpovedný za každé svoje rozhodnutie.
- Optimizmus neznamená naivitu, ale vieru vo svoje schopnosti.
- Empatia uľahčuje pochopenie iných a zlepšuje vzťahy.
- Je skutočne náročné byť láskavý za každých okolností, ale ak to dokážete, odlíši vás to od iných.
- Húževnatosť pozitívne ovplyvňuje výsledky práce. Vytrvalosť by však nikdy nemala viesť k stavu vyhorenia.
- Ak sa skombinuje zvedavosť a empatia, vznikne inšpirácia ako hybná sila rozvoja a úspechu.
- Podstata času sa prejavuje v prvku trpezlivosti, na všetko dobré sa dlho čaká a úspech nepríde zo dňa na deň.
- Presvedčenie posilňuje húževnatosť, napriek obmedzeniam, ktoré sa na ceste za úspechom určite vyskytnú.
- Ak si manažér chce budovať trvalý pozitívny dojem (reputáciu), musí byť pokorný.
- Ctižiadosť odráža ambície, ciele a motiváciu, ktorá by mala nadväzovať na prvok zvedavosti a sebauvedomenia.
Úspech a význam koncepcie v praxi potvrdzujú aj výskumy Harvardovej univerzity. Podľa výsledkov tvorí 85 % pracovného úspechu efektívne využívanie mäkkých zručností a 15 % nadobudnutých technických zručností. Ich dôležitosť vzrástla aj z dôvodu pandémie Covid-19. Zamestnanci by mali byť schopní zvládať nepredvídateľné udalosti, flexibilne reagovať na zmeny a odolávať neistote. Koncepcia Dvanásť a pol v spojitosti s pandémiou tak napomáha získať:
- adaptáciu,
- aktívnu komunikáciu,
- efektívnu tímovú spoluprácu,
- emocionálnu inteligenciu,
- empatiu,
- motiváciu neustále pracovať na svojich zručnostiach,
- zodpovednosť,
- autonómiu.