Už ste niekedy boli na prezentácii, ktorá vás vyčerpala na pokraj vašich síl? Stretli ste sa s rečníkmi, ktorí nie sú dostatočne pripravení, zahlcujú vás triviálnymi informáciami a vysvetleniami, ktoré nikam nevedú? A chceli ste vytvoriť vlastnú skvelú prezentáciu?
Príliš veľa prezentácií trpí zlou prípravou a zlým spracovaním. Publikum, ktoré príde na takéto prezentácie venuje svoju pozornosť prezentácii len prvé minúty a potom sa radšej bude venovať svojim mobilným telefónom.
Čo je možné spraviť pre to aby sa to práve vám nestalo?
Je to jednoduché. Naučte sa pár pravidiel o tom, ako sa správne pripraviť na vašu prezentáciu. Prečítajte si 9 tipov ako spracovať prezentáciu a vaše prezentácie už nebudú „dobré“, ale „skvelé“:
- TIP 1 – Buďte v aktívnom kontakte s publikom. Buďte sami sebou a uvoľnite sa – je veľmi dôležité, aby ste neboli nervózni a boli sami sebou. Potom sa dokážete lepšie prepojiť s publikom a vaša prezentácia bude pôsobiť sebavedomo s vášňou pre vami prezentovanú problematiku. Ak chcete, aby publikum reagovalo a bolo s vami v interakcii, je dôležité, aby ste boli k nemu úprimní, verilo vám, že ste pre problematiku nadšení a chápalo dôležitosť problematiky ako pre vás, tak aj pre nich.
- TIP 2 – Zamerajte sa na potreby publika. Vaša prezentácia musí byť postavená na tom, čo vaše publikum dostane z prezentácie – to je hlavný prínos prezentácie. Pri príprave prezentácie sa musíte tiež zamerať na možné otázky publika a pripraviť sa, tak aby ste publiku uľahčili pochopenie problematiky.
- TIP 3 – Zamerajte sa na svoje hlavné posolstvo. Pri plánovaní prezentácie by ste mali mať vždy na pamäti otázku: Aké je kľúčové posolstvo (alebo tri kľúčové body), ktoré si moje publikum odnesie?. Túto kľúčovú správu by ste mali oznámiť veľmi stručne.
- TIP 4 – Usmievajte sa so svojim publikom. Znie to veľmi jednoducho, ale prekvapivo veľké množstvo moderátorov to nedokáže. Pri prezentovaní vám vie úsmev a očný kontakt napomôcť vytvoriť vzájomný kontakt s publikom. Často vie tiež veľmi pomôcť odbúrať nervozitu, nakoľko aktívnym očným kontaktom vnímate postupne len jednotlivcov a nie naraz celú masu neznámych ľudí. Nevypínajte svetlá v miestnosti – vaše publikum musí vidieť nielen vaše snímky, ale aj vás.
- TIP 5 – Začnite odvážne. Začiatok vašej prezentácie je rozhodujúci. Musíte upútať pozornosť svojho publika a držať si ho. Publikum vám dá pár úvodných minút, v ktorých máte len dve možnosti. Buď ich zaujmete alebo budete pre nich nudní. Preto musíte byť aktívni a zaujímaví hneď od začiatku prezentácie.
- TIP 6 – Pamätajte na pravidlo 10-20-30. Toto pravidlo priniesol Guy Kawasaki z Apple, ktorý navrhuje aby prezentácia: neobsahovala viac ako 10 snímok, nebola dlhšia ako 20 minút, nebol použitý font písma väčší ako 30 bodov. V tomto prípade ide hlavne o odporúčanie, z ktorého je možné chápať, že niekedy je menej viac, pretože nie vždy je možné, aby mala prezentácia len 10 snímok.
- TIP 7 – Hovorte príbehy. Ľudské bytosti sú naprogramované tak, aby reagovali na príbehy. Tie pomáhajú lepšie udržať pozornosť publika, ktoré si dané informácie lepšie zapamätá. Tiež ak v prezentácii použijete príbehy, zvýšite šancu, že bude vaše publikum s vami spolupracovať. Nie vždy však musí prezentácia obsahovať príbehy. Je možné aby sa aj vaša prezentácia ako celok správala ako príbeh. Zamyslite sa, aký príbeh sa snažíte povedať svojmu publiku a vytvorte svoju prezentáciu, aby ste to povedali v priebehu svojej prezentácie.
- TIP 8 – Používajte svoj hlas efektívne. Hovorené slovo je v skutočnosti pomerne neefektívnym komunikačným prostriedkom, pretože používa iba jedno z piatich zmyslov vášho publika. To je dôvod, prečo moderátori majú tendenciu používať aj vizuálne pomôcky. Vy ši však môžete pomôcť. Aby vaše hovorené slovo bolo efektívne, môžete pomocou zmeny rýchlosti hovoreného slova, zdôrazňovania zmien v obsahu hovoreného slova, či zmeny tónu hlasu urobiť váš hlas zaujímavejší a udržať tak pozornosť vášho publika.
- TIP 9 – Využite svoje telo. Odhaduje sa, že viac ako tri štvrtiny komunikácie sú neverbálne. To znamená, že reč tela je rovnako dôležitá ako váš jazyk. Uistite sa, že prostredníctvom tela dávate publiku správne správy. Prostredníctvom prekrížených rúk, rúk za chrbtom, rúk vo vreckách nevysielate publiku pozitívne správy. Zamerajte sa na otvorené a dôverné gestá, pohybujte sa prirodzene – nemajte strnulý postoj.
Ako ste mohli čítať, prezentácia ako taká nie je jediným dôležitým aspektom, pre dosiahnutie úspešnej prezentácie. Nakoľko nie každý z nás sa narodí ako rečník, je dôležité sa na prezentáciu dôkladne pripraviť. Prezentačné zručnosti rečníka je možné zlepšovať len pravidelným tréningom. Avšak aj najlepší rečník potrebuje mať za sebou kvalitne spracovaný podklad, aby zaujal nielen sluch ale aj zrak diváka. Správne vytvorená prezentácia jedným z kľúčových aspektov pre získanie záujmu publika či v oblasti podnikania, vzdelávania alebo aj iných vašich aktivitách. Veríme, že tieto tipy vám pomôžu pri spracovávaní vašich prezentácií.
Autor: Patrik Ferenc