Buď manažér športu!

Chceš sa stať úspešným športovým manažérom? Kniha Strategic Sport Management ti k tomu pomôže.

Ak ťa bavia hry, ako Football Manager, kde si vytváraš a riadiš svoj vlastný tím, potom je možné, že vidíš svoju budúcnosť v športovom manažmente. Aj na našej fakulte sa zaujímame o túto oblasť, snažíme sa prispieť k skvalitneniu športu na Slovensku, ale aj vo svete. Dôkazom toho je aj kniha Strategic Sport Management, ktorej autormi sú doc. Michal Varmus, prof. Milan Kubina a doktor Roman Adámik, ktorú ti predstavím v tomto článku. Už nemusíš spravovať len virtuálny tím, môžeš urobiť prvý krok ku manažmentu reálneho tímu, a môžeš prispieť aj ty do skvalitňovania športu. Táto kniha ti pomôže pochopiť fungovanie systému v športe, naučí ťa pozerať sa na problematiku smerom do budúcnosti, a vysvetlí ti, ako nastaviť stratégiu manažmentu klubov, aby si ich doviedol k úspechu. V nasledujúcich pár odstavcoch sa ti posnažím predstaviť obsah knihy, a poskytnem ti z nej menšiu ochutnávku, tak čítaj ďalej!

Môže šport manažovať ktokoľvek?

Šport má podstatnú úlohu pre celú spoločnosť, je preto nutné zabezpečiť jeho rozvoj a dlhodobú udržateľnosť. To je možné docieliť len riadnym manažmentom (klubov, zväzov). Lenže šport má svoje jedinečné vlastnosti, ktoré si každý dobrý manažér musí uvedomiť, aby viedol svoj klub k vpred. Napríklad – čo je podstatnejšie pre športový klub? Zisk, alebo víťazstvo? Mnoho manažérov by zvolilo zisk, ako jednoznačnú odpoveď, ale čo napríklad taký Manchester United? Tento 20-násobný English champion je jeden z najpopulárnejších klubov vo svete, ako dokazuje aj štatistika z mája 2021 o hodnotách športových tímov na svetovom trhu. Manchester United je 11. v poradí s hodnotou 4,2 miliárd USD. Je však súčasne aj jedným z najzadlženejších klubov v Európe. Ak víťazstvá budujú popularitu, ako u nás Peter Sagan spopularizoval cyklistiku, potom zisk nemusí byť prvoradý, ako tomu je v iných oblastiach. Viac o jedinečnosti športového manažmentu si môžeš prečítať v druhej kapitole knihy, ktorá prepája poznatky z teórie manažmentu so športovým manažmentom.

Šport je trh, priemysel, biznis!

Medzi rokmi 2005-2017 narástli celosvetové tržby v športe takmer dvojnásobne na 90,9 miliárd $. Každý jedinec a tím je súčasťou niečoho oveľa väčšieho. Aj spomínaný Manchester United je len kvapkou v športovom mori. Ale ako sa v tomto mori nestratiť? Tretia kapitola knihy ti môže poslúžiť ako mapa športového prostredia. Či už po teoretickej stránke, s vizuálnym rozdelením podľa sektorov a úrovní športu, alebo po praktickej stránke s prípadovými štúdiami. Tiež sa dozvieš, ako v športe prúdia peniaze, ako športové organizácie prostriedky získavajú a ako ich utrácajú.

Aké skupiny sú dôležité pre športový klub, alebo prečo kluby zlyhávajú?

Každá organizácia musí brať ohľad na skupiny ľudí, bez ktorých by neprežila (zákazníci, dodávatelia, verejnosť,…). Odborný výraz pre takéto skupiny je ‚zainteresovaná skupina‘. Štvrtá kapitola knihy približuje zainteresované skupiny športovej organizácie, ktorými sú napríklad sponzori, médiá, ministerstvá, komunity a podobne. Všetky teoretické znalosti sú obohatené o pútavé prípadové štúdie. Ide o príklady, kedy kluby nedokázali uspokojiť požiadavky zainteresovaných strán, čo viedlo k nezvratnému koncu. Príkladom je MFK Košice – futbalový klub, ktorý zbankrotoval, pretože sa nedokázal dohodnúť so žiadnym sponzorom, ani s mestskou radou. Taktiež manažment klubu trval na nerealistickom rozpočte, kvôli čomu im Slovenský futbalový zväz neudelil licenciu na hru na najvyššej úrovni. Hráči taktiež neboli nadšení z faktu, že by mali hrať na nižšej úrovni. Všetky tieto fakty doviedli klub až do trpkého konca. Vyplýva z toho poučenie, že manažment klubu sa musí prispôsobiť svojmu prostrediu, nemôže ho zmeniť. A súčasťou prostredia sú spomínané zainteresované strany, ktoré musia byť spokojné s chodom klubu. Kniha obsahuje množstvo takýchto poučných praktických štúdií.

Je táto kniha pre teba?

Či už hľadáš zdroj znalostí na vedeckej úrovni, alebo len hľadáš prostriedky pre rozšírenie tvojich obzorov v oblasti riadenia športu, táto kniha ťa nesklame. Jazyk knihy je odborný, ale unikátne prepojenie teoretických znalostí s praktickými príkladmi ťa udrží v pozornosti. Vizualizácia vysvetľovanej koncepcie v podobe rôznych modelov ti zjednoduší chápanie a zapamätanie si nových znalostí. Ak zvažuješ, že téma tvojej záverečnej práce bude v oblasti športu, potom táto kniha ti bude cennou oporou. Knihu si môžeš zakúpiť napríklad tu.

Oblasti športového manažmentu sa môžeš venovať aj u nás na FRI v odbore Manažmentu na rôznych predmetoch, alebo si aj u nás môžeš zvoliť tému záverečnej práce v tejto oblasti. Ak stále váhaš, kam sa ubrať po strednej škole, potom ti odporúčam prečítať si názory našich študentov na štúdium Manažmentu na FRI. Pridaj sa k spokojným študentom a #budmanazer!

Written by