Manažment športového klubu

Dáta sú všade okolo nás. Stretávame a využívame ich na každodenné fungovanie. Napríklad dáta o počasí, cestnej premávke. Alebo ak využívaš smart hodinky na meranie spánku, tak si ráno pozrieš, aký si mal kvalitný spánok poslednú noc. A ak už vlastníš smart hodinky, možno ich využívaš aj na meranie tepu, či dychovej frekvencie pri cvičení. Tieto zariadenia dokonca dokážu merať EKG a krvný tlak! Jednoducho produkujú množstvo a množstvo dát. Samotný softvér ich nie vždy dokáže úplne využiť. Ale v rukách skúseného dátového analytika sa z takýchto dát dá predpovedať, aký fyzický výkon podáš na nasledujúcom tréningu.

Neveríš? Čítaj ďalej!

Nejde o mýtus. Samotní vedci sa touto témou zaoberajú!

Podľa Li a kol. (2021), je predikcia výkonu v mnohých skutočných manažérskych aplikáciách zásadne dôležitá. Títo špecialisti v článku navrhujú predikčný prístup pre predpovedanie výkonu športového tímu založený na metodológii analýzy dát. Ich prístup sa skladá z dvoch krokov:

  1. viacrozmerná logistická regresná analýza, aby sa preskúmal vzťah medzi pravdepodobnosťou výhry a výsledkami hry na tímovej úrovni.
  2. analýza efektivity portfólia hráčov s cieľom optimálne vybrať hráčov a naplánovať hrací čas medzi hráčmi na ihrisku.

Druhý krok je zameraný na využitie historických údajov hráčov a tímu pre nastavenie tréningov s cieľom dosiahnúť špičkové výkony. Vedci dokonca aplikovali výsledky na NBA klub Golden State Warriors. Vedci dokázali predpokladať budúce výkony v rôznych scenáriách s presnosťou 60-88 %.

V závere článku vedci predpovedajú, že všetky skupiny používateľov v športe – športovci, spotrebitelia a manažéri – môžu do roku 2030 očakávať výrazné zmeny v športovom manažmente a športe ako takom, ktorý zmenia technológie. V tomto vývoji možno rozlišovať rôzne typy technológií a nie všetky budú relevantné pre všetkých používateľov. Tento technologický pokrok možno podľa našich odborníkov väčšinou považovať skôr za príležitosť ako za hrozbu a môže byť zdrojom konkurenčnej výhody pre športových manažérov aj športovcov.

Praktické príklady aplikácie dát do športového manažmentu?

Zatiaľ sme boli veľmi všeobecní. Ak to nebolo uveriteľné, presvedč sa sám z týchto príkladov, že dáta sú v manažmente športu skutočne užitočné:

  • Major League Baseball – možno nie si fanúšikom baseballu, no v tejto najvyššej U.S. lige, dokázali za pomoci implementácie dátovej analytiky predĺžiť vrcholovú formu hráčov, ale dokázali aj uplatniť mladých talentovaných hráčov na líderských pozíciach.
  • Grand Prix Motocycle Racing – spolupráca značky výrobcov Ducati, a consultingovej spoločnosti Accenture priniesla úspešnú implementáciu senzorov na motocykle, čo umožnilo upraviť produkty Ducati pre zlepšenie jazdných vlastností.
  • Real Madrid – ak nie si fanúšikom, určite si o tomto klube počul. V spolupráci s Microsoft pracujú na analýze vrcholového výkonu hráčov a prevencií zranení hráčov pomocou zberu dát z hier, ale aj mimo hier.

Ak ťa príklady zaujali, môžeš sa viac dočítať tu.

Nemusí vždy ísť len o výkon hráčov. Dáta sa dajú využiť aj v športovom marketingu

Teraz pre teba máme niečo skutočne fascinujúce, tak poďme na to!

Vedci Breuer a kol. (2021) uvádzajú, že digitalizácia športového obsahu a technologické inovácie v športových médiách ponúkajú prevratné nové spôsoby prispôsobenia sponzorských reklám dianiu v reálnom čase počas priamych prenosov. Marketing športu doteraz väčšinou nedokázal zohľadniť priebeh hry a príslušnosť divákov k tímu (komu fandia). Ich vedecká publikácia sa snaží demonštrovať, ako môže dynamický manažérsky prístup prispieť k väčšej efektívnosti sponzorských reklám. Na tento účel sa počas priamych prenosov z majstrovstiev sveta vo futbale 2018 zbierali údaje v reálnom čase. Vzrušenie sa zachytilo pomocou zmien srdcovej frekvencie, pozornosť vnímania sponzorských značiek sa merala pomocou sledovania pohybu zreníc a kurzy stávok v hre sa priebežne získavali z webovej stránky so športovými stávkami. Zmiešané modely predpovedajú vzrušenie a pozornosť divákov na základe biometrických údajov a údajov o stávkovaní. Vedci následne vytvárajú rôzne dátové modely, aby dokázali dátovo manažovať sponzorské reklamy v reálnom čase!

Takýto prístup je možnou inováciou v športovom marketingu. Možno práve toto dokáže do športu pritiahnuť väčší počet firiem ochotných sponzorovať kluby.

Čo si teda z tohto možno vziať?

Dáta sú vzácna komodita, no informácie z nich vyťažené sú ešte vzácnejšie. Chce to skúsené ruky, aby sa z obyčajné dáta pretransformovali do viditeľných zlepšení. Preto sa témou zaoberajú vedci, a kluby svetových formátov, ktoré si môžu dovoliť financovať taký komplexný projekt, ako sledovanie životných funkcií hráčov, a na základe toho predpovedať ich výkon. Alebo na základe dát personalizovať tréningy hráčov. S dátami je možné dokázať takmer čokoľvek so správnymi ľuďmi, správne nastaveným projektom a s postačujúcim budgetom.

A možno práve ty si jedným z tých správnych ľudí, a možno je práve tvojím poslaním venovať sa využitiu dát pre riadenie športového klubu.

Oblasti športového manažmentu sa možeš venovať aj na FRI v odbore Manažmentu aj na novom predmete Športový manažment, či na iných podobných predmetoch. Alebo si u nás môžeš zvoliť tému záverečnej práce v oblasti športového manažmentu.

Ak stále váhaš, kam sa ubrať po strednej škole, potom ti odporúčam prečítať si názory našich študentov na štúdium Manažmentu na FRI. Pridaj sa k spokojným študentom a #budmanazer!

Written by